w titel
 

Hoe blijf ik op gewicht?


Yes! Na een periode van gewichtsverlies heb ik mijn streefgewicht bereikt! Tijd om achterover te leunen? Hoe zorg ik er voor dat ik niet ongemerkt steeds meer aankom?

Achterover leunen? Nou nee! Het is nu zaak om die verloren kilo's er af te houden. De vraag “hoe blijf ik op gewicht” krijg ik steeds weer gesteld in mijn afslankpraktijk. Daarom vond ik het tijd om eens de 10-in-balans-tips met jullie te delen.

Balans - Evenveel voeding tot je nemen, als je verbrandt


Je blijft op gewicht als er balans is tussen de hoeveelheid energie uit je eten en drinken en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt. Eet je meer dan je verbruikt, dan kom je in gewicht aan, Verbruik je meer energie dan dat je opneemt, dan val je af.  Als je niet meer eet dan je nodig hebt kom je ook niet aan. Je blijft dan op gewicht. 

Wat zijn mijn 10 tips om je gewicht in balans te houden:


1. Regelmatig wegen
Regelmatig wegen is de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan direct. Dit voorkomt latere teleurstellingen. Je kunt je gewicht corrigeren door je eetpatroon aan te gaan passen en/of meer bewegen. Een kleine schommeling in gewicht blijf je natuurlijk altijd houden. Zodra je gewicht meer dan 1-2 kilo meer is, dan even nadenken wat je hieraan gaat doen.

2. Ontbijt iedere dag
Door de dag te beginnen met een ontbijt zet je je spijsvertering aan het werk. Dit voorkomt dat je in de loop van de dag zin krijgt in ongezonde tussendoortjes. Zet je regelmaat door die je heb aangeleerd met het afvallen m.b.v. Slimdiet.

Eet drie gezonde maaltijden per dag

3. Neem 3 maaltijden per dag
Eet drie gezonde maaltijden op een dag. Sla nooit een maaltijd over, hierdoor krijg je alleen maar meer zin om iets ongezonds te eten. En vergeet niet om in de middag en avond groenten te eten. Hierdoor krijg je meer vezels binnen en het vult bovendien je maag, Rauwkost bij de lunch is al voldoende.

4. Vergeet je tussendoortjes niet
Zorg dat je niet te veel honger krijgt. Extreme honger zorgt voor extreme eetbuien en dat wil je niet. Eet daarom tussen de maaltijden door een gezond tussendoortje. Vezels en eiwitten zorgen langer voor een vol gevoel.

5. Pas op met alcohol
Vermijd grote hoeveelheden alcohol. Niet alleen levert een avondje doorhalen je flink wat calorieën/koolhydraten op, bovendien kun je ook een stuk slechter weerstand bieden tegen allerlei borrelhapjes. Extra koolhydraten en dat zet aan!!

6. Jojoën ??
Nee, liever niet natuurlijk. Wie gewicht is kwijtgeraakt loopt het risico om weer te gaan eten als voorheen. Langzaam komen de kilo’s er dan weer aan.
De oplossing: je eetgedrag blijvend aanpassen. Je lichaam heeft namelijk ook echt minder voedsel nodig als je bent afgevallen. Het kost bijvoorbeeld minder energie om je lichaam warm te houden en in beweging te krijgen. Je lichaam heeft dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven.

Beweeg iedere dag


7. Blijf in beweging
Zorg ervoor, dat je naast je eetpatroon, ook je beweging op peil blijft houden. Ben je niet zo’n sporter, ga dan iedere dag (naast je normale beweging) nog extra een half uurtje stevig wandelen. Heb je een stappenteller? 10.000 stappen per dag is een vooruitstrevend doel.


8. Maak eens een uitzondering
Het is helemaal niet nodig om de rest van je leven nooit meer iets ongezonds te eten. Er is in je nieuwe eetpatroon best plaats voor af en toe een calorierijke maaltijd/snack. Dit houdt de moed er juist in en voorkomt dat je doorslaat naar schadelijke eetbuien, omdat je zo verlangt naar deze tussendoortjes.

9. De support
Je bent (van) ver gekomen. Afgevallen en op je streefgewicht. Steun van anderen kun je ook nu nog gebruiken. Je kunt natuurlijk mensen in je omgeving opzoeken die je kunnen steunen. Voor het blijf-op-gewicht-consult kun je ook nog steeds bij mij terecht. Bij je eigen Slimdiet coach voor de nodige tips, adviezen en peptalk.

10. Geef niet op
Het is normaal dat je af en toe een terugslag hebt. Dit is waarschijnlijk ook in je afvaltraject gebeurt, dat je niet in gewicht was afgenomen. Het is in ieder geval geen reden om de moed in je schoenen te laten zakken. Een dipje kan verschillende oorzaken hebben: hormonen, een teveel aan vocht. Als je weet wat eventueel de oorzaak is, kun je actie ondernemen. Je bent al van ver gekomen, waarom zou het jou dan niet lukken om op gewicht te blijven.

I

Terug naar het overzicht

Opbellen
E-mail