7 Heerlijke koolhydraatarme dressings

  

De Paasdagen staan voor de deur én de zomer komt eraan!

Momenteel zijn de weersvooruitzichten bijzonder goed.

BBQ-maaltijd-aan-tafel

Ik kan me zo indenken dat er tijdens dit Paasweekend de BBQ uit de schuur wordt gehaald en dat er heerlijke salades worden gegeten. Maar misschien kies je wel voor de gourmetschotel of de steengrill.

Het eten van vlees en vis past natuurlijk goed in je voedingsprogramma als je gewicht wilt verliezen door koolhydraatarm te eten. Hier passen natuurlijk ook heerlijke salades bij mét dressing. En daar wilde ik het nu eens over hebben met jullie. De dressings!

Kies je voor de kant-en-klare dressings, dan is de kans groot dat deze toch (te)veel suikers bevatten. Bovendien zijn de zelfgemaakte dressing véél lekkerder. Probeer het zelf maar eens uit! Om zelf die dressings te maken geef ik je hierbij 7 heerlijke recepten voor koolhydraatarme dressings.

Mosterd dressing

Meng 1 el mosterd, 2 el mayonaise en 2 el yoghurt door elkaar. Eventueel kun je een heel fijn gesnipperd uitje toevoegen. 

Yoghurtdressing

Meng 4 el yoghurt met 1 el olijfolie, peper, zout en 2 el fijngehakte groene kruiden. Bijvoorbeeld bieslook, peterselie of dille.

Mengen-van-olie-en-dressing-maken


Limoen(Citroen) dressing

Meng het volgende goed door elkaar: 2 el Griekse yoghurt, 1 tl vloeibare Stevia, 3 el limoensap en 1 tl rasp van de limoen, samen met wat peper en zout. 

Knoflooksaus

Neem 8 el Griekse yoghurt, 4 el mayonaise, peper en zout en doe hierbij 2-3 teentjes knoflook. Roer tenslotte wat peterselie erdoor. 

Kerriedressing

Doe 1 el mayonaise, 1 el Griekse yoghurt, 1 tl kerriepoeder, 1 el olijfolie en 1 tl vloeibare Stevia door elkaar. 

Oosterse dressing

1 el mosterd, 1 el Japanse sojasaus (Kikkomansaus), 1 el balsamicoazijn, 2 el olijfolie, 1 el sesamolie, beetje peper en zout erbij. 

Tip: Wanneer je dressings maakt voor de salade, dan kun je deze het gemakkelijkste mengen in een glazen potje (b.v. van de augurken). Gemakkelijk om van te voren te maken en te bewaren. De dressings zijn maximaal 3-4 dagen in de koelkast houdbaar.

de-oosterse-dressing-in-schaaltje


En tot slot:

Tzatziki

Was de komkommer en rasp deze boven een vergiet. Laat dit vervolgens even uitlekken en doe dit vervolgens in een kom. Pers 1 teentje knoflook uit in de kom, meng alle ingrediënten samen met 200 gr magere yoghurt. Breng op smaak met peper en zout en voeg als laatste nog 1 el olijfolie hier aan toe.

schaaltje-tzaziki


Inspiratie genoeg voor een heerlijk BBQ festijn met jouw zelfgemaakte dressings voor het komende Paasweekend.

Hele fijne en zonnige Paasdagen. Geniet er van.

Terug naar het overzicht

Opbellen
E-mail